!!! Dit project loopt nog en is niet afgerond !!!
Geschatte data voltooing project: 12-06-2023.
Opdracht
Mijn afstudeerproject was gericht op de ontwikkeling van professionele concepten voor Diergaarde Blijdorp, met als doel het imago van Diergaarde Blijdorp veranderen van een amusementspark naar een natuurbehoudorganisatie. Na mijn afstuderen werk ik hier nog steeds aan mee.
Diergaarde Blijdorp is een dierentuin in Rotterdam die zich inzet voor het behoud van bedreigde diersoorten en het duurzaam omgaan met natuurlijke hulpbronnen.
Een kijkje achter de schermen
Na veel onderzoek heb ik een aantal professionele concepten ontwikkeld, waaronder het concept ‘Blijdorp & Natuurbehoud, een kijkje achter de schermen’:
Een interactieve ruimte met een video-element waarin bezoekers kunnen leren over verschillende diersoorten, hun leefomgeving en wat Blijdorp doet om hier positief aan bij te dragen.
Hierbij kunnen bezoekers een kijkje nemen achter de schermen van de dierenkliniek en leren over onder andere de zorg die wordt gegeven aan zieke of gewonde dieren. Ik heb deze concepten gepresenteerd aan Diergaarde Blijdorp en heb samengewerkt met hun team om de ideeën verder uit te werken en te implementeren.
Toepassing
Voor de testen bij de doelgroep is het concept gereed, hoewel er na de ombouw van de ruimte nog enkele heropnames nodig zijn. Om een duidelijker beeld te geven van hoe de ruimte er uiteindelijk uit zou zien, zijn er naast de schetsen extra posters, stickers en mockups vormgegeven.
De vier guiding principles van dit concept zijn educatie, stimulatie, betrokkenheid en bewustwording. De doelgroep moet meer kennis krijgen over de conservatieve taken van Blijdorp en daarom wordt er bij de ontwikkeling van de concepten aandacht besteed aan het overbrengen van deze informatie via audio, bewegend beeld, interactieve en/of fysieke objecten en visualisaties zoals posters, infographics en spellen.
Om de boodschap van de conservatieve taken van Blijdorp beter te laten blijven hangen, is het belangrijk dat de doelgroep gestimuleerd wordt. Dit kan door een vraag te stellen, activatie stickers te plaatsen of posters met activerende tekst op te hangen.
Het is ook essentieel dat de doelgroep actief betrokken wordt bij deze taken door middel van interactieve en fysieke installaties, waardoor zij zelf kunnen ervaren hoe het is om een deel van deze conservatieve taken uit te voeren. Verder is bewustwording belangrijk, aangezien de doelgroep nog weinig op de hoogte is van de conservatieve taken van Blijdorp. Educatie is daarbij een belangrijk middel. Daarnaast worden de doelgroep bewust van het feit dat ze Blijdorp kunnen helpen door bijvoorbeeld frequenter naar Blijdorp te gaan, een abonnement af te sluiten, een donatie te doen of mond-tot-mondreclame te maken.