Opdracht
Vanuit de provincie Utrecht werd ons gevraagd of wij het telefoongebruik op de fiets bij jongeren zouden kunnen laten afnemen. Dit is een hardnekkig probleem; pubers gaan niet van hun telefoon. bleek uit ons onderzoek. Hierop hebben we samen met Veilig Verkeer Nederland besloten het gedrag positief proberen te beïnvloeden. 
Dit betekent dat we een campagne rondom gedragsverandering moesten opzetten zodat de doelgroep bewust werd dat het gedrag dat ze vertoonde gevaarlijk was. 
Uitvoering en toepassing
Na veel gesprekken met de doelgroep heb ik stickers en posters ontwikkeld die de doelgroep moet stimuleren het juiste gedrag te vertonen door middel van nudgen en de principes van Cialdini.
De Veilig Fietsen Kit was het concept. Naast de stickers en posters zitten er ook flyers en tape in de kit. De tape wordt gebruikt om een omtrek van jezelf te maken om zo het idee van een ongeval te creëren. Dit gaf de doelgroep een idee van het gevaar zonder ze in daadwerkelijk gevaar te brengen. Deze kit kunnen scholen gebruiken om in hun omgeving veilig fietsen te stimuleren. 

Vervolg
Tijdens de eindpresentaties in de conferentiezaal van het provinciehuis Utrecht werd het erg goed ontvangen. Onze campagneplanning zal in September 2022 toegepast worden bij Utrechtse middelbare scholen. 
Dit is een voorbeeld van een doorlopende campagne omdat de doelgroep elk jaar veranderd. 
Back to Top